Er komt heel wat kijken bij de verkoop van een woning. Naast de administratieve rompslomp en de prijs, spelen er heel wat factoren een significante rol. Hier zijn alvast tien aandachtspunten waar je op kan letten om de verkoop van uw woning heel wat makkelijker te maken. 

Plaats uw woning in de juiste categorie 
Kom tegemoet aan de verwachtingen van kandidaat-kopers door uw woning binnen de juiste categorie te plaatsen. Naast de basisopdeling van de verschillende type woningen - rijwoning, halfopen bebouwing, vrijstaand huis...- zijn er ook nog andere verschillen die van belang zijn. 

Zo onderscheidt een villa zich met het aantal slaapkamers of badkamers, een rijhuis met de oppervlakte van de tuin en een appartement op basis van het al dan niet beschikken over een parkeerplaats en/of terras. 

De emotionele waarde staat niet gelijk aan de objectieve prijs 
Om de prijs van uw woning te bepalen, zijn er een aantal basiscriteria voorhanden zoals het bouwjaar, de locatie, de bouwstijl en eventueel andere panden die te koop staan in de omgeving. 

Ook de staat van de woning, de EPC-waarde1, de eventuele renovatiekosten en de uitbreidingsmogelijkheden zijn van belang. 

De herinneringen zijn dan misschien voor u persoonlijk van onschatbare waarde, voor de toekomstige eigenaar hebben ze geen betekenis. Ze mogen dus ook geen rol spelen in de prijsbepaling. Een onafhankelijk expert kan hulp bieden bij het bepalen van een objectieve waarde. 

Staar u niet blind op een verkoopdatum Een deadline zetten op de verkoop van een woning is prima, maar staar u niet blind op een datum. 

Het hele traject neemt namelijk wat tijd in beslag: zo bedraagt de gemiddelde verkooptijd ongeveer 96 dagen. Het is belangrijk om het voor u meest gunstige verkoopmoment te bepalen. Idealiter is dit een moment waarop u de nodige tijd kan vrijmaken voor bezoeken van kandidaat-kopers en/of openhuisdagen waarbij kooplustigen een kijkje kunnen komen nemen. 

Voorzie de nodige attesten 
Vraag de nodige attesten bij de bevoegde instanties op vooraleer u uw woning te koop aanbiedt. De wetgeving in het Vlaamse, Waalse en Brusselse gewest zijn niet altijd gelijklopend en sterk verschillend wat betreft richtlijnen, bewijsstukken en coderingen (bijvoorbeeld bij de EPC-waarden of bodemsaneringattesten). 
Als u de schriftelijke formaliteiten niet tijdig in orde brengt, kunnen zij het verkoopproces aanzienlijk vertragen. De effectieve verkoop kan immers pas plaatsvinden zodra alle noodzakelijke documenten voorhanden zijn. 

Adverteren 
Als u uw huis verkoopt, wilt u natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen weten dat uw huis te koop staat. Een bordje aan de gevel of een advertentie geeft alvast een eerste visibiliteit aan de verkoop. Overweeg echter grondig de mogelijke kanalen in functie van tijd, moeite en geld. Stem de keuze van kanalen af op het profiel van uw doelgroep van kandidaat-kopers. 

Via een advertentie in het lokale reclameblad bereikt u een ander publiek dan via een advertentie op een immobiliënsite. Als u beslist om een bepaald budget vrij te maken voor reclame, spendeer dit bedrag dan niet volledig in de eerste verkoopweek. 

Objectieve analyse Onderwerp uw woning aan een uitgebreide en objectieve analyse. Wat zijn de grote troeven van uw huis? Waar zitten de eventuele gebreken? Welke uitbreidingsmogelijkheden biedt het pand en welke delen van het huis zijn echt aan vernieuwing toe? 

Tracht met andere woorden uw woning te bekijken door de ogen van een kandidaat-koper. Verdoezel geen mindere punten, zoals een barst of losse tegels. Dit zou zich achteraf tegen u kunnen keren. Speel daarom van bij de start open kaart en bouw een vertrouwensrelatie met de kandidaat-koper op. 

Gezellige sfeer 
Maak het huis uitnodigend voor de kandidaat-kopers en creëer een gezellige sfeer tijdens de kijkmomenten. 

Kandidaat-kopers zijn geïnteresseerd in de ruimtes, niet in uw meubilair of privé-leven. Haal die zware overgordijnen weg, verwijder de grote antieke kast uit uw slaapkamer, creëer licht en ruimte en benadruk de sterke punten van uw woonst. 

Bezoekers krijgen met deze kleine aanpassingen gegarandeerd een heel ander gevoel bij het binnentreden van de ruimtes. 

Huiselijke sfeer

Het geheim van een aantrekkelijk huis met een huiselijke sfeer zit hem in de kleine dingen. Een muffe geur geeft kandidaat-kopers onmiddellijk een onaangenaam gevoel. Verlucht daarom regelmatig elke kamer. 

Laat daarnaast de verwarming tijdens de verkoopperiode bij koud weer op een lage stand branden: in een onverwarmd huis ziet een koper geen gezellige thuis. 

De inlichtingen zoals meegedeeld op deze pagina zijn louter van algemene aard en kunnen geenszins als sluitende professionele juridische adviesverlening aangepast aan specifieke of concrete persoonlijke omstandigheden worden beschouwd.

U gebruikt een verouderde browser. Upgrade nu naar een moderne browser om ten volle gebruik te kunnen maken van alle functies van onze site:
Chrome |  FireFox |  Opera |  Safari |  Microsoft Edge
Terug naar boven

Sluit menu Home Sweet Home